Σας αρέσει ο σκοπός και το περιεχόμενο του site μας; Δείξτε την αγάπη σας κάνοντας like στη σελίδα μας στο Facebook Under6.gr και μείνετε συντονισμένοι!

Τα κριτήρια επιλογής: Πώς να διαλέξω παιδικό σταθμό/νηπιαγωγείο

Το σχολικό περιβάλλον έχει ιδιαίτερη παιδαγωγική σημασία, γιατί είναι δυνατόν να κάνει τα παιδιά να νιώθουν άνετα ή άβολα, ευχάριστα ή δυσάρεστα και να επηρεάσει σημαντικά τη σχέση που αναπτύσσουν μεταξύ τους και με τους ενήλικες. Το μέγεθος της σχολικής αίθουσας, οι χρωματισμοί, η επίπλωση, ο φωτισμός επηρεάζουν τη μάθηση των παιδιών.

Στόχος για ένα οργανωμένο περιβάλλον μάθησης, που απευθύνεται σε μικρά παιδικά, όπως το νηπιαγωγείο, είναι ο χώρος να είναι ελκυστικός, να τους εμπνέει ασφάλεια, να προωθεί την αυτονομία τους και να τα προκαλεί να εμπλέκονται σε δραστηριότητες που υποστηρίζουν την φυσική, τη νοητική και την κοινωνική τους ανάπτυξη. Η διαμόρφωση τόσο του εσωτερικό όσο και του εξωτερικού χώρου ενός νηπιαγωγείου πρέπει να σέβεται τις ανάγκες των μικρών παιδιών και να μεριμνά για την ολόπλευρη ανάπτυξη τους. Ουδέποτε δεν παραμελούμε τη πιθανότητα να υπάρχουν στο νηπιαγωγείο παιδιά με κινητικά προβλήματα ή προβλήματα όρασης. Σε αυτή την περίπτωση πρέπει να λαμβάνεται ειδική μέριμνα ώστε θα εξασφαλίζεται η ασφαλής διαμονή των παιδιών αυτών στο νηπιαγωγείο, εντός ή εκτός της αίθουσας.

Ακολουθεί για λίστα με τα κριτήρια/στοιχεία για ένα καλά οργανωμένο παιδικό σταθμό/νηπιαγωγείο.

Εκπαιδευτικός-Νηπιαγωγός

O εκπαιδευτικός αποτελεί τη κεντρική μορφή της τάξης και ενεργεί με βάση τις ανάγκες του παιδιού. Θα πρέπει:

  • να διαμορφώνει ένα νηπιαγωγείο, ώστε να είναι εφικτή η εξατομικευμένη και η ομαδική εργασία
  • να μπορεί να διακρίνει τι ενδιαφέρει τα παιδιά, τι τους προκαλεί την περιέργεια και τι τα κινητοποιεί
  • να επιλέγει δραστηριότητες που έχουν νόημα για τα παιδιά και να τα οδηγεί ένα βήμα πιο πέρα από το επίπεδο που το καθένα έχει αποκτήσει
  • να δίνει ιδιαίτερη σημασία στο τι μαθαίνουν τα παιδιά και πως το μαθαίνουν
  • να αναπτύσσει συστηματική συνεργασία με τους γονείς
  • να διαμορφώνει ένα ασφαλές πλαίσιο λεκτικής και μη λεκτικής επικοινωνίας
  • να γνωρίζει πως τα διαφορετικά πολιτισμικά βιώματα του κάθε παιδιού συνδέονται με τη συμπεριφορά και τους τρόπους επικοινωνίας που έχει αναπτύξει
  • να έχει συχνή επικοινωνία με τους γονείς

Μαθησιακό Περιβάλλον

Ο χώρος της σχολικής αίθουσας πρέπει να είναι οργανωμένος σε γωνίες: ένας χώρος για δημιουργικές εικαστικές δραστηριότητες, ένας άνετος χώρος για "ανάγνωση", ένας χώρος που το παιδί θα έχει τη δυνατότητα να απομονώνεται και να ηρεμεί, ένας χώρος για τις συναντήσεις όλης της ομάδας και δυνατότητα πρόσβασης στην αυλή για όλα τα παιδιά.

Εσωτερικός χώρος

Απαραίτητες "γωνιές" μέσα στην τάξη:

  • η γωνιά της συζήτησης
  • η γωνιά του οικοδομικού υλικού
  • η γωνιά της βιβλιοθήκης
  • η γωνιά των εικαστικών

"Γωνιές" όπως κουκλοθεάτρου ή πληροφορικής ή ιατρείου κ.α. καθορίζονται από τη νηπιαγωγό και είναι μεταβαλλόμενες μέσα στο χρόνο.

Σημαντικές παρατηρήσεις:

  • H κάθε γωνιά λειτουργεί καλά με 4-6 παιδιά
  • H επάρκεια χρόνου για παιχνίδι στις γωνίες είναι 30' με 45'
  • Οι γωνιές χωρίζονται μεταξύ τους με εύκολα μετακινούμενα χωρίσματα π.χ. κινητά ράφια.
  • Σε κάθε τάξη ιδανικά δεν θα πρέπει να υπαρχουν 15-18 παιδιά ανά νηπιαγωγό

Αίσθηση χώρου

Τα χρώματα των τοίχων και ο φωτισμός φροντίζονται ιδιαίτερα, ώστε να είναι ευχάριστα. Όχι έντονοι χρωματισμοί στους τοίχους και τα έπιπλα, που προκαλούν ένταση στα παιδιά. Αλλά ήρεμα χρώματα και σε απαλές αποχρώσεις, που είναι ευχάριστες στο μάτι του παιδιού.

Επίπλωση

Η επίπλωση πρέπει να είναι λειτουργική κι να ανταποκρίνεται στις ανάγκες των παιδιών. Τα έπιπλα πρέπει να είναι όλα στο ύψος των παιδιών ώστε να έχουν εύκολη πρόσβαση, δεν πρέπει να έχουν επικίνδυνες γωνίες που μπορεί ένα παιδί να χτυπήσει. Τα στρογγυλά τραπεζάκια είναι πιο εύχρηστα και φέρνουν την ομάδα πιο κοντά. Οι βιβλιοθήκες πρέπει να είναι στο ύψος των παιδιών.

Χώρος – γωνιά ηρεμίας

Μέσα στο χώρο του νηπιαγωγείου πρέπει να υπάρχει μια γωνιά, μακριά από τις θορυβώδεις γωνίες, ώστε το νήπιο να μπορεί να ξεκουραστεί. Στο χώρο αυτό πρέπει τα χρώματα να είναι απαλά, ο φωτισμός χαμηλός, να υπάρχει ένα κρεβάτι-στρώμα για να κοιμηθεί το παιδί, να υπάρχουν καθαρά σεντόνια και κουβέρτα. Απαραίτητη προϋπόθεση για ιδιωτικούς παιδικούς σταθμούς είναι να υπάρχει και κούνια στη γωνία αυτή για παιδιά μικρότερης ηλικίας και βρέφη. Το κρεβάτι πρέπει να είναι σε τέτοιο ύψος, ώστε το νήπιο να μπορεί να ανεβαίνει και να κατεβαίνει μόνο του.

Λοιποί χώροι

Στο χώρο του νηπιαγωγείου πρέπει να υπάρχουν τουαλέτες. Ο χώρος αυτός πρέπει να είναι ειδικά σχεδιασμένες για μικρά παιδιά. Οι τουαλέτες και οι νιπτήρες να είναι στο ύψος των παιδιών. Να υπάρχει πάντα χαρτί και σαπούνι για τα χέρια τους. Το δάπεδο και οι τοίχοι του χώρου αυτού πρέπει να κατασκευάζονται με μη ολισθηρά υλικά, με χρώματα ευχάριστα στα παιδιά και γενικότερα ο χώρος της τουαλέτας πρέπει να είναι ασφαλής για κάθε νήπιο/προνήπιο για κάθε επίσκεψη του σε αυτές. Σε ένα σωστό νηπιαγωγείο αντιστοιχούν 3-5 λεκάνες και νιπτήρες ανά μια τάξη και με βάση τον αριθμό των παιδιών.

Ο χώρος όπου τρώνε τα παιδιά, έχει και αυτός ιδιαίτερη σημασία. Στα ιδιωτικά νηπιαγωγεία πρέπει να υπάρχουν ειδικά διαμορφωμένοι χώροι με καθίσματα και τραπέζια στο ύψος των παιδιών. Οι τοίχοι πρέπει να έχουν αφίσες με παραδείγματα υγιεινής διατροφικής, φρούτα, λαχανικά, όσπρια και τη μεσογειακή πυραμίδα. Και πάντα ο χώρος αυτός πρέπει να είναι καθαρός και τακτοποιημένος. Στα δημόσια νηπιαγωγεία συνήθως δεν υπάρχει αυτή η πολυτέλεια για ξεχωριστό χώρο σίτισης. Τα παιδιά τρώνε στον χώρο όπου παίζουν. Και εδώ πρέπει να τηρούνται οι κανόνες υγιεινής και οργάνωσης χώρου.

Εξωτερικός χώρος

  • Aπαραίτητο στοιχείο να υπάρχει στο έδαφος υλικό, που να μη χτυπάνε τα παιδιά (γρασίδι – τάπητας ή άμμος)
  • Eξοπλισμός ώστε να σέβεται τις ανάγκες των παιδιών και να μεριμνά για την ολόπλευρη ανάπτυξη τους
  • Aσφαλής πρόσβαση στο χώρο της αυλής με ράμπες και όχι με σκαλιά
  • Ένα κιόσκι (ή δέντρα) με παγκάκια
  • Βρύσες στο ύψος των νηπίων

Ιδέες για ασφαλή η δημιουργικό παιχνίδι στην αυλή

  • Σκεπαστή αμμοδόχος και μεγάλα πλαστικά παιχνίδια
  • Μια σύνθετη ξύλινη κατασκευή για κινητές δραστηριότητες
  • Ένα μικρό πάρκο οδικής κυκλοφορίας για να παίζουν τα παιδιά με τα αυτοκινητάκια τους
  • Επιδαπέδια παιχνίδια
  • Χώρο για πικ-νικ
  • Παρτέρι με λουλούδια (επαφή με την φύση)
Κάντε κλικ εδώ για να δείτε τον κατάλογο με τους βρεφονηπιακούς και παιδικούς σταθμούς στην περιοχή σας

 


Η Γιώτα Σάλλαρη είναι νηπιαγωγός και ασχολείται επαγγελματικά με βρέφη και νήπια από το 2009. Πέρα από τις σπουδές, έχει παρακολουθήσει πολλά σεμινάρια ψυχολογίας, θεατρικού παιχνιδιού και παιδαγωγικών.
Στοιχεία επικοινωνίας: Email: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Πείτε μας τις σας ενδιαφέρει!

Θέλει λιγότερο από 1 λεπτό για να συμπληρωθεί και θα μας βοηθήσει πολύ στο να επιλέξουμε μαζί τις μελλοντικές εκδηλώσεις και δημοσιεύσεις του under6! Κάντε κλικ εδώ για να συμπληρώσετε το ερωτηματολόγιο.

Ακολουθήστε μας

Βρείτε μας σε παρακάτω social media

Follow us

Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod.